Lisabon a okolí za 2 dny

Jak stihnout to nejzajímavější z Lisabonu a jeho okolí ve dvou dnech a přitom si to užít. Aneb krásné úzké uličky staré Alfamy, výborné koláčky Pastel de nata, pohádkový hrad a mnohem víc!

Do Lisabonu jsme s Adamem letěli zhruba v půlce května, a to díky tomu, že letenky jsem o Vánocích našla pod stromečkem 🙂 Přistáli jsme celkem pozdě večer (asi kolem 11) a do centra jsme se vydali červenou linkou metra. Vystoupili jsme na zastávce Rossio, odkud to bylo na naše zamluvené ubytování asi 20 minut pěšky. Zapnuli jsme pro jistotu navigaci a vyrazili. Bydlení jsme měli zajištěné přes Airbnb, a to v nejstarší čtvrti Lisabonu, která se nazývá Alfama. Byt byl v malém starém domě a vchod do něj byl hned z uličky. Ubytování nebylo nijak luxusní, ale bylo super, že jsme si vyzkoušeli žít tak, jako obyčejní lidi v Lisabonu.

Ráno jsme vstali kolem 9 a hned jsme vyrazili na vlakové nádraží Rossio, odkud jsme jeli vlakem do města Sintra. Cestou jsme stihli obdivovat spoustu krásných typických portugalských domů i vyhlídek. Cesta vlakem do Sintry trvala asi 40 minut a už po vystoupení z vlaku jsem litovala svého ne-příliš teplého outfitu – foukal totiž šíleně studený a silný vítr (celkově mě počasí v Portugalsku dost překvapilo, myslela jsem, že bude mnohem tepleji).

Sintra je známá hlavně díky svým dvěma hlavním památkám – Maurský hrad a Pena Palace. Nám se ale úplně nejvíc z celého výletu a Sintry líbila právě cesta k těmto dvěma památkám. Vedla totiž takovou „džunglí“ do kopce, a trvala asi hodinu. Nejdřív jsme zamířili k Maurskému hradu. Je to klasický majestátní hrad, kterých je v Portugalsku spousta. Byla odtamtud super vyhlídka. Potom jsme šli okouknout ještě Pena palace – hrad, který hraje všemi barvami. Tohle místo je sice hodně turistické, ale moc pěkné. Zadarmo jsme se dostali na spoustu venkovních ochozů a vyhlídek ale dovnitř nás to netáhlo.

Sešli jsme zpět „džunglí“ do města a zamířili na vlak zpět do Lisabonu. Po příjezdu jsme se rozhodli, že se podíváme ještě k moři, kde jsme si na chvilku odpočinuli a dali víno 🙂 Potom jsme pokračovali ještě do části Lisabonu, které se říká Belém. Jeli jsme tam asi 10 minut autobusem a po výstupu se prošli podél moře a zamířili k dominantě celé čtvrti, Belémské věži. Se západem slunce tvořila skvělou kombinaci pro konec dne. Večer jsme se už jen prošli uličkami Alfamy.

Druhý den jsme si ráno dali typické portugalské koláčky Pastel de nata a vyrazili jsme na lisabonský hrad – Castello de San Jorge. Cesta na hrad vedla, jak jinak, do prudkého kopce, ale cestou se nám naskýtaly  krásné výhledy. Do areálu hradu jsme nakonec nešli, protože na lístky se stála hodně dlouhá fronta. Řekli jsme si, že zkusíme nějakou okolní vyhlídku, když už jsme teda nebyli na té v hradu. Hned kousek cesty se nacházely hned dvě krásné vyhlídky, a to Miradouro das Portas do Sol a Miradouro da Graca.

Potom jsme se rozhodli jít na zastávku Martim Moniz, odkud měla vyjíždět slavná tramvaj č. 28. Tramvaj vás proveze krásnými klikatými uličkami starého města. Nám se to ale nakonec nepodařilo. Dorazili jsme na zastávku Martim Moniz a viděli šílenou frontu – samozřejmě na tramvaj č. 28. Rozhodli jsme se, že si ji vystojíme. Zpočátku jezdila každých pár minut prázdná tramvaj, a vypadalo to dost nadějně, ale po chvilce se doprava úplně sekla, a dobrou hodinu nejela žádná. Čekání jsme vzdali a sedli na jinou tramvaj – č. 12. Super bylo, že jsme se v ní nemačkali a měli jsme místo k sezení – a tak jsme mohli skvěle pozorovat venkovní dění. Jízda byla hodně svižná a divoká. Tramvaj nás dovezla opět na náměstí Rossio. Kousek odtud jsme zasedli do jedné z mnoha restaurací a dali jsme si místní specialitu „bacalhau“ (sušená treska). Já jsem měla „bacalhau“ obalenou a smaženou v těstíčku s rajčatovou rýži (už jsem jedla asi lepší věci) a Adam měl „bacalhau“ s bramborem, vejcem a olivami – to, musím říct, bylo moc dobré. Všude kolem nás hráli hudebníci klasickou portugalskou hudbu „fado“ a den se chýlil ke konci. Po jídle jsme ještě zamířili do půjčovny aut, která se nacházela v moderní čtvrti Marques de Pomball a tentýž večer jsme vyrazili na jih. O tom příště

K.

Shrnutí:

1. Den – Alfama (uličky starého města, katedrála Sé), Sintra (Maorský hrad, Palac Pena, zahrady), Belém (Belémská věž, Klášter sv. Jeronýma, nábřeží, Most 25. dubna
  2. Den – Castello de San Jorge, Vyhlídky (Miradouro das Portas do Sol a Miradouro da Graca), projížďka tramvají, moderní čtvrť Marquez de Pomball